شهرداری اندیمشک با مقادیر بدهی قابل توجهی در چند ساله اخیر روبرو بوده است که با تغیر شهرداران در مدت زمان کم قابل حل نبوده است اینک بحران شهرداری اندیمشک از زبان شهردار فعلی اندیمشک، دکتر چگله در مصاحبه ای که بمناسبت روز خبرنگار با اصحاب رسانه داشت، میشنویم.
بدهی های مالی شهرداری
اصلی ترین و محوری ترین مشکلات شهرداری در زمان تحویل گرفتن آن توسط ما ، بدهی های مالی فراوانی بود که از سالهای گذشته برجای مانده است . زمانی که من شهرداری را تحویل گرفتم بیش از ۲۲ میلیارد تومان بدهی داشت . از آنجاکه قصد من شفاف سازی است و رسالتی که به عنوان خبرنگار بر عهده شما است و بنده که مسئولیت را به عهده دارم برخی از اینها را به ریز بیان کنم در این شفاف سازی کمک شایانی می کنم .
- یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون بدهی بابت حقوق کارگران شهرداری ( مبالغ ریز آن را بیان نمی کنم ).
- ۵ میلیارد تومان بدهی به سازمان تأمین اجتماعی بابت بیمه کارگران و کارکنان شهرداری از سالهای گذشته که اینها هرسال جمع شده تا به این مبلغ رسیده و نکته ای که در این خصوص لازم است بدانید این است که ما تا مرداد ماه امسال طبق قانون سازمان تأمین اجتماعی در ازای دیرکرد پرداخت همین ۵ میلیارد تومان ، ماهانه ۵۰ میلیون تومان جریمه شده ایم که البته با پیگیری های و رایزنی هایی که توسط سردار دارایی نماینده محترم مردم اندیمشک با رییس سازمان تأمین اجتماعی کشور انجام شد روند احتساب و اخذ این دیرکرد متوقف گردید ).
- ۶۴۰ میلیون تومان بدهی به اداره دارایی .
- بدهی به دو شرکت پیمانکار نیروی انسانی که یکی ۸۷۰ میلیون و دیگری ۲ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان بوده .
- نزدیک به ۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان بدهی به پیمانکاران پروژه های عمرانی که از سال ۸۴ آغاز شده اند .
- ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان بدهی بابت سنوات کارکنان باز نسشته شهرداری .
- یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان بدهی کارپردازی به بازار .
مجموع این بدهی ها که از سال ۸۴ آغاز و تا سال ۹۱ ادامه داشته در حدود ۲۲ میلیارد تومان بوده یعنی دقیقاً در زمانی که من تحویل گرفته ام .
تعهدات انجام نشده شهرداری
یکی از مشکلات بدهی های ما تعهدات انجام نشده شهرداری است . اول بدهی های ثابت و مشخص شده مالی ماست که در آنها نمی توان یک ریال کم یا زیاد کرد چون آنجا مبالغ به ریال و مشخص است مانند: سنوات بازنسشتگان ، حقوق کارکنان یا بیمه تأمین اجتماعی یا دارایی.
مشکل دوم بدهی های ما یا تعهد های انجام نشده شهرداری مثل اینکه در این چند سال گذشته به اصطلاح توسعه پیدا کرده یعنی مناطق جدیدی به شهر افزوده شده مثل کوی ولایت ، کوی رسالت ، کوی جانبازان ، شمال کوی لور فاز ۳ کوی نیرو که باید آن را توسعه یافتگی اندیمشک قلمداد کرد . مردم این مناطق عوارض خودشان را پرداخت کرده ، پروانه ساخت گرفته و مبلغی را که قانون برای آنها در نظر گرفته است برای دریافت پروانه ساخت پرداخت کرده اند اما شهرداری از انجام تعهدات خودش نسبت به این مناطق ناتوان بوده و آنها را انجام نداده است . این تعهدات انجام نشده شامل اگوبندی درب منازل ، زیرسازی ، آسفالت ، فضای سبز ، روشنایی و مبلمان شهری است . اینها جزو وظایفی بوده که شهرداری بابت آنها از مردم پول دریافت کرده و باید این خدمات اولیه را انجام می داده حالا وقتی این را به عنوان یک مشکل مطرح می کنم به خاطر این است که در روز ملاقات عمومی یا مراجعات مردمی یک نفر نامه ای برای من می آورد که ۶ سال پیش نامه اش مبنی بر تعهد شهرداری نسبت به آسفالت محل مورد نظرش پاراف شده بود. وقتی باران می آید چون اگوبندی نیست درب خانه مردم چون زیرسازی نشده مردم نمی توانند خودروهای شخصی را به درب منازل خود ببرند . خب یک روز ، دو روز ، یک ماه ، دوماه ، یک سال ، چند سال می توان به مردم وعده داد ؟ این مردم بالاخره عصبانی می شوند . اعتمادشان را نسبت به مسئولان و شهرداری از دست داده اند . بخشی از مراجعات زیاد ما در طول روز که می شود گفت انرژی بنده و معاونان ، مدیران و مسئولان واحدهای ما را می گیرد مراجعات این مردم است که برای احقاق حقوق اولیه و ابتدایی زندگی شهری خود مراجعه می کنند . اینها پول زندگی در شهر را پرداخت کرده اند اما محل زندگی آنها شکل شهر ندارد بلکه از شهرکها در بعضی موارد پایین تر است . اینها را که می گویم شما آن را ثبت و ضبط می کنید و من از لحاظ حقوقی باید پاسخگو باشم . من می گویم بروید عکس بگیرید از این مناطق آیا آنجا در شأن زندگی شهری است ؟ زندگی شهری که اگوبندی ، آسفالت و فضای سبز ندارد مثل کوی ولایت که یک درخت تا چند ماه پیش که ما اولین فضای سبز را آنجا احداث کردیم وجود نداشته . البته ممکن است درختهای خودرو وجود داشته باشد یا اینکه کسی جلوی درب منزل خودش درختی کاشته باشد اما آنچه بنده عرض می کنم وظیفه شهرداری بوده که فضای سبز را باید انجام می داده اما متأسفانه هیچگونه اقدامی صورت نگرفته است.
هزینه های شهرداری و پایین بودن تراز مالی
بحث هزینه ها ی زیاد شهرداری در زمانی که بنده آن را تحویل گرفتم یک مشکل و یک معضل برای اداره کردن این مجموعه شده بود . مهمترین شاخص این هزینه های زیاد ، تراز منفی مالی چند میلیارد تومانی چند سال گذشته است یعنی چند سال پی در پی تراز مالی شهرداری اندیمشک چند میلیارد تومان منفی بوده . شاید استحضار داشته باشید بنده خودم چند سال مدیر عامل شرکت تعاونی رزمندگان بودم در آنجا اگر شرکت یا تعاونی یک سال تراز مالی آن منفی باشد آن شرکت را منحل می کنند یعنی آن را ورشکسته اعلام می کنند شرکت هایی که الآن در بحران مالی اروپا اعلام ورشکستگی می کنند به دلیل تراز مالی منفی آنهاست . وقتی تراز مالی منفی شد آنها با ید اعلام ورشکستگی کنند شهرداری اندیمشک چند سال پی در پی تراز مالی آن منفی نه در حد ۱۰۰ یا ۲۰۰ میلیون بلکه چند میلیارد تومان بوده است .
یکی دیگر از مشکلاتی که در بحث هزینه ها وجود دارد که بنده در این مدت روی آن کار کارشناسی کرده ام تمرکز شهرداری در مبحث حقوق کارکنان است . به طور مثال بودجه سال نود شهرداری ۹ میلیارد تومان بوده که ۵/۸ میلیارد این بودجه صرف حقوق شده حالا شما به مردم شریف اندیمشک بگویید که کدام رییس اداره یا کدام مدیر با ۵۰۰ میلیون تومان می تواند شهردار باشد و این شهر را اداره کند ؟! پول بنزین هزینه کند یا گازوئیل یا تعمیرات ؟! جهت استحضار عزیزان باید بگویم که شهرداری تمام هزینه ها و بودجه اش را باید خودش تأمین کند . دولت کمکی در این خصوص نمی کند جز در طرحهای عمرانی که بستگی به سال مالی دولت دارد . بدترین سال مالی دولت سال ۹۱ بود که بنده این شهرداری را تحویل گرفتم . در سالهای گذشته اگر از طرف استانداری برای اجرای پروژه های عمرانی ۶ یا ۷ میلیارد تومان به شهرداری اندیمشک داده شده در سال ۹۱ این بودجه زیر یک میلیارد تومان بوده که ۳۷۰ میلیون تومان آن را مجبور شدم بدهی پل پاسداران را پرداخت کنم . یعنی بنده می بایست با ۶۰۰ میلیون تومان در شهر اندیمشک کار عمرانی و سازندگی انجام دهم .
شهرداری اندیمشک و نداشتن درآمد مالی
سیستم درآمد شهرداری اندیمشک انفعالی است . یعنی فعال نیست . یعنی نقطه مقابلِ فعال! یعنی به زبان ساده تر همانند صندوق صدقات است . یعنی برنامه درآمد وجود ندارد که برای شهرداری مشخص باشد و برود آن را کسب کند یعنی شهرداری نشسته پشت میز و باید منتظر باشد که چه موقع سندی می خواهد جابجا شود . پروانه ساختی کسی می خواهد بگیرد کسی ساخت و ساز یا تغییر و تحولی می خواهد انجام دهد و پولی به حساب شهرداری واریز نماید یعنی بابت عوارض ، تراکم ، آسفالت و…. قبض صادر می شود تا پرداخت کنند . این سیستم درآمد اندیمشک است که من می گویم انفعالی .
دوم ، ناکافی بودن درآمد که توان تأمین حقوق ماهیانه و سالیانه شهرداری را نداشته و ندارد . اینکه ۱۵ ماه حقوق معوقه وجود دارد از همین درآمد ناکافی نشأت گرفته چون درآمد شهرداری کفاف حقوق ماهیانه کارکنان و کارگران را نداشته چه رسد به اینکه هزینه های جاری را تأمین کند و چه رسد به اینکه ۴۰ درصد بودجه شهرداری ها الزاماً باید صرف کارهای عمرانی شود . وقتی ما حقوق کارکنان و کارگران را نمی توانیم پرداخت کنیم هزینه های جاری چه می شود ؟ قرض و بدهی ها چه می شود ؟ و این یعنی افزایش بدهی ها نسبت به ماه قبلی و عدم انجام پروژه های عمرانی و اگر پروژه عمرانی قرار است انجام شود باید به صورت قرضی انجام شود . همانند چیزی که طی چندسال گذشته یعنی از ۸۴ تا الآن در شهرداری اندیمشک به وقوع پیوسته سیستم درآمد شهرداری ناسالم است بخشی از موارد را می توانم عرض کنم اما بخشی دیگر را نمی توانم بیان کنم حالا ناسالم بودن چرا به خاطر اینکه تمرکز درآمد های شهرداری در مصالحه ها و تفکیک هاست . مصالحه ها سرانجامشان آن شد که کوی ولایتی ساخته می شود به آن شکل که شبیه هزارکوچه قدیم اندیمشک شده! کوچه های پیچ در پیچ و این جای تأسف دارد . تفکیک ها نیز بستگی به شخص دارد به سلیقه دارد یا به جریانهای سیاسی یا رفیق ، فامیل و آشنا که این می شود ناسالم و این یعنی عدم اعتماد مردم به کسانی که اینجا دارند خدمت می کنند یعنی مردم اعتمادشان را به شهرداری از دست داده اند چون می شنوم . در زمان خودم پیرزنی آمده اینجا برای ۱۰۰ هزار تومان عوارض که تخفیف می خواست . می گفت هیچ کس و هیچ درآمدی ندارم بنده به ایشان گفتم تا الآن که من اینجا هستم یک ریال به کسی تخفیف نداده ام و من این کار را نمی توانم انجام دهم بروید یا معاونان یا مدیران امور درآمدی یا مسئولان دیگر بخشها آیا می توانند کمکی به شما دهند اما در پرونده هایی که ما داریم در کمیسیون هایی که انجام شده ۱۰۰ میلیون تخفیف هم وجود دارد . برای یک پیرزن که هیچ کس را ندارد من نمی توانم تخفیف دهم اما در سالهای قبل ۱۰۰ میلیون تومان تخفیف هم داشته ایم . مردم حق دارند که اعتمادشان به شهرداری کم شود . سیستم درآمد چهارمین ویژگی آن غافل بودن آن است یعنی از آنجایی که باید درآمد ایجاد کند جایی که قانون برای آن درنظر گرفته درآمد قانونمند ، روشمند و سالم آنها را انجام نداده برای مثال در بازار بیش از ۶ هزار مغازه داریم که فقط زیر ۵۰۰ باب آنها در سال عوارض به شهرداری پرداخت می کنند . شهرداری ۷۰۰ بازارچه و دکه دارد که در طول سال ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان کل درآمد آنها بوده . من محاسبه کرده ام به قیمت روز و کارشناسی شده اگر اینها که لایحه اش در شورا تصویب شود ما ماهانه تاحدود ۱۰۰ میلیون تومان از اینها باید درآمد داشته باشیم ۱۰۰ میلیون تومان در ماه کجا و آن رقم ۱۵ تا ۱۶ میلیون تومان در سال کجا! این چهار مورد را اگر کنار هم بگذاریم نتیجه ای که می گیریم این است که شهرداری عملاً و قانوناً تعطیل است چرا؟ چون وقتی تراز مالی منفی بوده و عملاً تعطیل باشد ، وقتی شما ۲۲ میلیارد تومان بدهی داشته باشید که دادستان و رییس محترم دادگستری شهرستان اعلام می کند که اگر ما پرونده هایی را که بر علیه شهرداری وجود دارد ( یعنی همین بدهی ها ) اجازه پیگیری بدهم درب شهرداری قفل و تمام اموال منقول و غیرمنقول شهرداری باید به خاطر پرداخت این بدهی ها توقیف شود یعنی باید شهرداری اندیمشک برچیده شود !.
مدیریت نامناسب نیروی انسانی
شاید بتوان گفت آن چهار مورد ، نتیجه عملکرد نامناسب این مورد پنجم هستند یعنی نیروی انسانی . در این خصوص حرف زیاد است که به رغم کمی وقت باید بگویم .
چارت و سازماندهی که در شهرداری اندیمشک وجود داشت ناکارامد و نامناسب بود . بنده چارت و سازماندهی جدیدی را طرح ریزی کرده ام و براساس آن عمل می کنم و سیستم نیروی انسانی را بر اساس همین سازماندهی پیش می برم . البته هنوز کامل نشده و در حال اجرا است . دومین مشکل در بحث نیروی انسانی ، سیاست زدگی و دخالت های سیاسی و باندبازی های سیاسی در درون شهرداری است .
عزل و نصب های غیرکارشناسی
عزل و نصب شهردار اندیمشک تاکنون با انگیزه های سیاسی بوده است که همگی مستحضرید و عزل و نصب های متعدد شهردارها را دیده اید . این موضوع برای مدیران این شهر ، غم انگیز است. ما در بحث عزل و نصب شهرداران رکورد دار شده ایم! مثلاً در شهر دزفول می بینید از ۶ سال پیش یک شهردار بر سر کار است اما در شهر ما در ۶ سال ۷ شهردار نصب و عزل گردیده است یعنی سالی یک نفر هم نشده و هر نفر زیر یک سال شهردار بوده اند . با این روش یک مدرسه ابتدایی را هم نمی توان اداره نمود چون برنامه آن مدرسه برای یک سال تدوین شده است حالا مسئولی که بخواهد شهرداری را اداره کند برنامه و بودجه ای که تهیه می کند یک ساله است چطور می تواند در کمتر از یک سال آن را اجرایی کند؟ شهردار قبلی بنده سه ماه ، آن دیگری ۸ ماه و … این امر در شهرداری که متولی اداره شهر است بی نظمی به وجود می آورد . خود نیروهای شهرداری به جای پرداختن به وظیفه اصلی شان که خدمت رسانی صادقانه به مردم است غافل بوده اند و بیشتر به جای اینکه نهاد خدمت رسان باشند به صورت یک نهاد سیاسی عمل کرده اند که از آن بیشتر در انتخابات استفاده می شد .
حقوق بگیران خارج از شهرداری
زمانی که بنده شهرداری را تحویل گرفتم ۲۸ نفر خارج از شهرداری کار می کردند و حقوقشان را از شهرداری می گرفتند و بازگرداندن آن به شهرداری ، جبهه جدیدی برای بنده باز کرد .
عدم تخصص گرایی در جذب نیرو و در سازماندهی
در جذب نیرو نزدیک به ۹۰ نفر استخدام شدند . ۹۰ درصد این ۹۰ نفر فاقد تخصص لازم برای به کارگیری و جذب در شهرداری بودند . در سازماندهی هم تخصص گرایی رعایت نشده است به عنوان مثال فردی لیسانس حقوق دارد اما جایگاه خدمتی او نگهبانی درب ورودی است! اما در مقابل ، فرد دیگری با تحصیلات زیردیپلم ، مسئول یکی از واحدها است . اینها که عرض می کنم نمونه اش است و برای اثبات آنها مدرک ارائه می کنم چون باید جوابگو باشم . عدم آموزش و تداوم آموزش برای مدیران ، معاونین ، مسئولان واحد ها و کارکنان و همین عدم آموزش باعث می شود که انواع اشتباهات و خلافها صورت بگیرد که برای خیلی از این افراد در ساز مان بازرسی پرونده تشکیل شده است . برخی از آنها از سر ناآگاهی بوده یعنی نمی دانستند اما این ندانستن ها به خاطر عدم آموزش کافی بوده چون سیستم برای آموزش آنها وجود نداشته است . در سازمان بازرسی استان فلان مسئول ما محکوم شد به خاطر یک تخلف اما واقعاً انسان درستی است مشکلش این بود که نمی دانسته و آموزش ندیده است . این مشکلات ، نیروی انسانی را ترسو و منفعل کرده یعنی جرأت و جسارت را از نیروی انسانی شهرداری گرفته به گونه ای که نیروی انسانی این شهرداری جرأت و جسارت را برای اجرای طرح و قانون ندارد چون طی چندین سال که کارهای عمرانی یا خدماتی انجام شده پولی به وی پرداخت نشده و مشکل به مشکل اضافه شده است . نکته مهمی را باید خدمت عزیزان عرض کنم و آن این است که شهرداری اندیمشک بگونه ای از بیرون مدیریت شده که این خود به آتش زیر خاکستر دامن زده است یعنی اگر کسی از بیرون بخواهد شهرداری را به یک بحران مبتلا کند با یک تلفن می تواند این کار را انجام دهد چنانکه این کار را کرده اند و نمونه هایش را خود شما هم مستحضرید . دفتر بنده شش روز در تسخیر عده ای بود . چگونه و در کجای مملکت جمهوری اسلامی و یا در دیگر کشورها از این اتفاقات رخ داده است؟ که دفتر یک مدیر شهر را تصرف کنند ؟!
در واقع بدهی های گذشته ، شهرداری را به یک کانون بحران ساز و بحران خیز و به اهرم سیاسی در بحث نیروی انسانی تبدیل ساخته است . حال اگر من این نیروهای غیر متخصص و ناکارآمد و ناسالم را اخراج کنم مجموعه ای از اینها با خانواده ها بحران ایجاد می کنند . اگر بگذاریم باشند نمی توانیم حقوقشان را تأمین کنیم . ۷۰۰ میلیون تومان حقوق ماهیانه آنها را از کجا تأمین کنیم ؟ با کدام درآمد ؟ با درآمدی که خود اینها باید تأمین کنند؟ واقعاً تأمین نمی شود .
اری ترین